Ingyen média információt tessék!

isiteForrás

Mióta nem kell minden információ után könyvtárba rohangálni, leginkább az jelenthet nehézséget, hogy megtaláljuk-e az interneten, amire éppen szükségünk van, vagy elveszünk az adatrengetegben?

Ezúttal elsősorban a média vonatkozású forrásokra koncentrálva megpróbáltam összegyűjteni azokat a helyeket, ahol ilyen típusú adatokhoz ingyen hozzájuthatunk. (A pontos forrás feltüntetésével természetesen).

Nyomtatott sajtótermékek példányszáma - MATESZ

Az oldalon az "Adatok" részen nagyon kultúrált formában, akár visszamenőleg is lekérhetjük különböző nyomtatott újságok példányszám adatait, így lehetőségünk van idősoros elemzésekre is.
Alapvetően két típusú nyilvános adatsort böngészhetünk, az úgynevezett "Gyorsjelentést" és az "Auditált adatokat". Viszonylag nagy biztonsággal támaszkodhatunk akár az előbbi számokra is, hiszen a kiadónak nem érdeke, hogy lapjairól valótlan számokat adjon meg a gyorsjelentésben.
Fontos, hogy a példányszám nem azonos az olvasottsággal, egy lapot ugyanis értelemszerűen többen is olvashatnak (és olvasnak is).

Televíziós nézettségmérés - AGB Nielsen

A hivatalos honlap "Statisztikák" részen találhatunk havi, éves, illetve reklámokhoz kapcsolódó publikus adatsorokat. Mielőtt belevetnénk magukat az egyes táblázatokba, érdemes megnézni a "FAQ" és a "Műhely" rovatot, ahol többek között a mutatók jelentését is elolvashatjuk, így biztosan nem fogunk semmit rosszul értelmezni.

A publikus adatok közül a legérdekesebb számunkra média szempontból a "Havi összesítés a spot adatbázis alapján" lehet, ahonnan megtudhatjuk például, hogy egy 18-49 éves TV néző 2008. augusztusában átlagosan 1 141 reklámot látott a televízióban. A reklámidőt tekintve, a 4-17 évesek 9 percnyi, a 18-49 évesek 14 percnyi, az 50 éven felüliek pedig 23 percnyi reklámot láttak naponta ebben a hónapban.

Akinek ennél többre lenne szüksége, a Kreatív Online-on további publikusan hozzáférhető adatot talál, úgy mint adott hét legnézettebb műsorai, műsortipológiák megoszlása, vagy reklámszpotok toplistája.

Sajtó olvasottság - Szonda Ipsos / GFK

A hivatalos honlap sajnos nem kifejezetten bővelkedik információban, de szerencsére a Médiainfón negyedéves frissítéssel lekérdezhetjük a legfrissebb elérési, affinitási és CPT mutatókat, a legjelentősebb hazai sajtó kiadványokra.

A lekérdezéshez három különböző célcsoportot is beállíthatunk, úgy mint a teljes népesség (15+ a kutatásban), a 18-49 évesek, vagy a 25-59 éves, ESOMAR ABC státuszúak.

Honlapok látogatottsága - Webaudit, Gemius-Ipsos Audience

A Medián 1997-ben elsőként készített online felmérést a magyar nyelvű internethasználók összetételéről és szokásairól. Ezt követően, 1998-ban, kísérleti jellegű internet auditálás is indult, a Medián és az Inventra együttműködésében. Ez utóbbi cég az Index elődjeként működő, Nyírő András nevével fémjelzett Internetto forgalmát elemezte akkoriban. Ezt követően, 2000-től a Webaudit szolgáltatást már kereskedelmi alapon kínálták, viszont jelenleg is rengeteg információhoz juthatunk "egyszerű látogatóként" az oldalon, ellentételezés nélkül.

A legpraktikusabb információ a heti, vagy havi látogatószám lehet, ahol lehetőségünk van külön szűrni kizárólag a belföldi felhasználókra.

Hasonló információkat kínál az Online Publisher Audit, amelyet a Gemius-Szonda-Ipsos páros működtet.

Mozi látogatottság

Ha mozis adatokhoz szeretnénk hozzájutni, már sokkal nehezebb dolgunk lesz, ugyanis nincs olyan gyűjtőoldal, ahol értelmes, rendezett formában juthatnánk hozzá a számokhoz, szerencsés esetben is több órát tölthetünk a kutakodással, rendszerezzésel.

Az egyik nyilvános lehetőség a Magyar Mozgókép Közalapítvány oldala, ahol a magyar filmek nézőszámával kapcsolatban tudhatunk meg információkat. A számokkal azért legyünk figyelmesek, nekem elsőre az szúrt szemet, hogy az oldal statisztikái szerint a "Friss levegő" című magyar filmre 4 964 209-en váltottak jegyet (azaz nagyából minden második honfitársunk), ahol persze első ránézésre is megállapítható, hogy feltehetőleg az összebevétel oszloppal cserélték fel az adatot.

A vicces nevű csapnivalo.hu nevű oldalon megtudhatjuk a budapesti TOP10 film heti nézőszámait, ahonnan elég türelmesen le is tölthetjük ezeket (bár a TOP 10 után nincs további nyilvános bontás, tehát ha egy film kicsúszik a listából, akkor nem tudjuk tovább követni a sorsát).
Ez persze még mindig "csak" a filmek nézettsége, nem pedig mozik szerinti bontás (filmtől függetlenül).

Közterület - Magyar Közterületi Reklámszövetség

A honlap ránézésre felér egy időutazással, ami sajnos a rajta található információk frissességére is vonatkozik. A felület darabszámokat egyébként nem az elsőre kézenfekvőnek tűnő "Szakmai anyagok" menüpontban, hanem a "Hírek - Ágazati hírek" részen találjuk. Ez alapján lehet némi elképzelésünk a felületek (city-light poszter és óriásplakát) súlyáról a magyar közterületi reklámpiacon.

Érdekes lehet még a Primacom oldala, ahol idősoros formában is láthatunk néhány adatot. A közterület természetesen nem csak citylightból (konyhanyelven fogalmazva, ilyenek például a "világító táblák" a buszmegállókban) és óriásplakátból áll, de ezekről praktikusan semmilyen publikus információ nem érhető el.

Rádió hallgatottság - Szonda-Ipsos / GFK

A sajtóhoz hasonlóan, ezúttal sem a Szonda honlapján járunk majd szerencsével, inkább a Kreatív Online vonatkozó rovatát érdemes felkeresnünk. A beállítási lehetőségeink minimálisak, az egyetlen nyilvánosan letölthető adat egy statikus pdf állomány, ahol az országos és hálózatos rádióadók hallgatottsági adatait böngészhetjük.

Kezdhetjük is az összehasonlítást!

Mielőtt nekilátnánk a különböző forrásból származó információk összevetésének, ne felejtsük el az általános iskolából már ismert feladattípust, ahol felül két körtét és egy barackot kellett bedobni, hogy alul kiessen egy újabb "közös" alma.
Vagyis, nem lehet egy az egyben összevetni egy lap olvasottsági adatait egy internetes oldallal, vagy akár a Tv-nézettséget közvetlenül összehasonlítani a rádiós hallgatottsággal.

A fenti adatbázisok és kutatások természetesen ennél jóval mélyebb elemzési lehetőségeket rejtenek a háttérben, amelyek viszont nem nyitottak a szélesebb közönség számára.

Tovább



tanfolyam, képzés, tanfolyamkeresÕ, magántanár  tanfolyam, képzés, tanfolyamkeresÕ isite toplista Hirlapom

 

Impresszum | Médiaajánlat

Főbb témáink, linkek: internet árak, sebességteszt, mi az ip címem, mobil internet árak, mezoterápia,

tanfolyamok Budapesten

Kiadja: Eduwork.hu Kft.