Kamaszok és az új média

balzso

Matthew Robinson, a Morgan Stanley nevű pénzügyi elemzőcég 15 éves bizalmasa nem reprezentatív kutatást végzett a vele hasonló korabeliek médiafogyasztási szokásairól. Vagyis nem kontrollcsoportos, kereszt- vagy hosszmetszeti kutatást végzett népességösszetételt figyelembe vevő, nagyszámú mintán keresztül, hanem az alanyok őszinteségére apellálva kérdezte TV-hez, rádióhoz, internethez való viszonyukat. Azonban a "felmérés" ReadWriteWeben olvasható összefoglalásából  is sok érdekesség derül ki e korosztállyal kapcsolatban.

Az interjúk során kisült, hogy csak részben igazak a "szájbergyerekeknek" aposztrofált mai fiatalsággal kapcsolatos sztereotípiák. Az igaz, hogy kevésbé részesítik előnyben a régi típusú médiumokat (TV, újság, rádió) az internettel és annak szolgáltatásaival szemben, ugyanakkor nem követik egy az egyben a legújabb trendeket. Pédául a Twitter-jelenséghez korukat meghazudtoló szkepszissel állnak hozzá.

A teljes terjedelmében a Financial Times oldalán elérhető szöveg szerint a hagyományosnak tekinthető tartalomszolgáltatók esetében az újságolvasás azért kevéssé preferált elfoglaltság a tinédzserek körében, mert - Robinson megkérdezettjeinek elmondása szerint - minek olvasnának egy hírlapot oldalról oldalra, ha mindezt fél órában megtekinthetik összefoglalva, illusztrálva a televízióban?

A rádió sem áll az élen a kamaszok médiahasználati listáján. A sok rádióállomás helyett a zenék on-line streamelése kedveltebb (erre alkalmas oldal pédául a Last.fm), ahol reklámmentesen juthatnak kedvenc zenéjükhöz, és a hallgatott dalok sorrendjét nem valami idegen rádiós szerkesztő találja ki.

A legmeglepőbb a korosztályból megkérdezettek televíziónézési módja. Az alanyok néznek TV-t, de leginkább kedvenc sorozatuk új évadát, vagy sportműsorokat. A napi szintű TV-zők száma egyre csökken, inkább az alkalmi, koncentrált TV-zés játszik főbb szerepet tehát a fiataloknál. A hirdetéseket ignorálják, úgy, hogy szimplán csatornát váltanak a reklámok idejére.

A fentiekből az következhet, hogy a kamaszok inkább az internet újdonságai irán érdeklődnek. Ennek némileg ellnet mond, hogy az ifjú kérdezőbiztos által megkérdezetteket nem ragadta magával a Twitter-őrület. Szerintük értelmetlen a szolgáltatás, inkább sms-ben közlik társaikkal ügyes-bajos dolgaikat.

Persze ez nem jelenti azt, hogy ne használnák  a szélessáv adta lehetőségeket. Használják a Facebookot (ami némileg ellent mondt az oldal idősödő közönségéről szóló híreszteléseknek), keresnek a Google-lel, videóznak a YouTube-on és fájlcserélő hálózatok segítségével töltögetik a zenéket iPod-jaikra. Utóbbi tevékenységük törvényekbe ütközik, de Robinson szerint népszerű tevékenység, mivel a kamaszok vonakodnak e tartalmakért pénzt kiadni.

Az internetes hirdetések pedig célt tévesztenek a tizenévesek körében, ugyanis nem veszik ezeket figyelembe és sosem kattintanak rájuk.

Az okostelefonok irányában érdeklődást mutatnak az ifjak, de drága voltuk miatt nem rendelkeznek ilyen eszközökkel. Mobiltelefonjaikat leginkább rendeltetésének megfelelően szöveges üzenetek írására vagy hívások lebonyolítására használják, esetleg zenéket osztanak meg egymással.

A kutatás nem reprezentatív, esetlegesek a kérdések és az alanyok is. Tehát nem minősül hivatalos képnek napjaink kamaszainak médiafogyasztási szokásairól. Ugyanakkor elgondolkodtató és vitaindító jellegű lehet, valamint jobban ráirányíthatja a médiakutatók figyelmét erre a korosztályra.


tanfolyam, képzés, tanfolyamkeresÕ, magántanár  tanfolyam, képzés, tanfolyamkeresÕ isite toplista Hirlapom

 

Impresszum | Médiaajánlat

Főbb témáink, linkek: internet árak, sebességteszt, mi az ip címem, mobil internet árak, mezoterápia,

tanfolyamok Budapesten

Kiadja: Eduwork.hu Kft.